مهاجرت موسیقیدان ها و اهل هنر

مهاجرت موسیقیدان ها و اهل هنر و علت های آن

چکیده :

دلایل مختلفی بوجود آمده در دوران امروز که اهل هنر بخصوص موسیقی دان ها، مجبور به مهاجرت میشود. که در دسته هنرمندان بسیار راه دشوار میشود و سختی این راه را برای خود میخرند. اما چرا ؟! 

دلایل زیادی دارد که یک فرد مجبور به تغییر مکانی زندگی خود میشود ولی اصلی ترین علت آن، نا امید شدن از بدست آوردن حداقل امکانات برای رشد و امرار معاش است. در حوزه موسیقی این عامل به شدت تشدید میشود و در شرایطی غیر قابل تحمل میشود.

به بررسی سختی های امروزه جوامع موسیقی و هنرمند میپردازیم.

سختی های جوامع هنری و موسیقی

کمبود آگاهی و دانش موسیقیایی جامعه

برای تقویت دانش موسیقیایی یک جامعه باید از سنین کم افراد شروع کرد به سرمایه گذاری و اولین حرکت، تقویت شنوایی یا به اصطلاح گوش خوب داشتن است. برای رسیدن به مقصود باید کودکان را عادت داد به گوش دادن به موسیقی غنی و ژوست و حتی فولکور هر منطقه جغرافیایی، که در اولین مرحله، قبل از تولد نوزاد در شکم مادر است.

بسیاری از روان شناسان به این باور رسیده اند که کودکانی که قبل از متولد شدن با موسیقی آشنایی روزانه دارند بسیار گوش قوی موسیقیایی دارند.

در مرحله بعدی، آشنایی نوزا بت بازی هایی که با موسیقی آمیخته شده است و چالش های کوچک که کودک مجبور به استفاده از استعداد موسیقیایی خود باشد. و از سنین ۴ سال میتوان با ساز های آسان کودک را به جامعه نوازنده ها وارد کرد سپس بعد از گذراندن دوره های استعداد یابی به ساز مورد علاقه اش رسید و دوره حرفه ای را به کودک هدیه کرد.

مستتر بودن مشکلات هنرمندان

یکی از دلایل اصلی مهاجرت موسیقیدان ها و اهل هنر ، مستتر بودن مشکلات هایشان است . مثلا در مقایسه با گروهای دیگر مانند مهندسین یا … مشکلاتشان آشکارا نیست .

یک نوازنده با خلاقیت زنده است و خلاقیت برایش عضو حیاتی ای میباشد. خلاقیت با آرامش درآمیخته است. به این صورت که زمانی که استرس از یک در وارد میشود از در دیگری خلاقیت و آرامش خارج میشود.

متاسفانه امروزه به دلیل مشغله های مالی بسیار زیاد و گران بودن آموزش، تهیه ساز و هزینه های جانبی ، بسیار سخت است که یک نوازنده بدون داشتن کار پر درامد بتواند در این راه ماندگار بماند. دلایل زیادی است که یک هنرمند درامد کمی در حوزه خود دارد که میتواند اصلی ترین های آن را نام برد

  • کوچک شمردن کارهای یک هنرمند در جامعه امروزی نسبت به مشاغل دیگر
  • نبودن حق کپی رایت
  • عدم حمایت دولتی به جوامع موسیقی ( بیمه ،وام های بانکی، اسپانسرینگ و ..)
  • نبودن فضای مناسب برای عرضه و به نمایش دادن  و مشکلات زیاد در گرفتن مجوز ها

بزرگترین مشکل جامعه موسیقی، شرایط و ضوابط بسیار زیاد  برای گرفتن مجوز کنسرت، رسیتال های آموزشی ، مسابقات و اجراهای روی صحنه است. که باعث میشود خیلی از نوازنده ها و برگزارکننده های طرف گرفتن مجوز نروند. و وقتی به این شدت باشد مردم اطلاع کمی از هنرمندان و نوازنده های معاصر خود خواهند داشت و رفته رفته به انزوا و فراموشی خواهند رسید.

مهاجرت از طریق ویزای هنرمندان

پس از مواجه شدن با چالش های سنگین در جامعه موسیقی و هنری ایران، بسیاری از هنرمندان تصمیم به مهاجرت میگیرند تا به حداقل به امکانات و بستر برای رشد و کسب درآمد های روزانه خود برسند.

از بین کشور هایی میزبان خوبی برای هنرمندان به خصوص جوامع موسیقی هستند :

  • ژاپن
  • آلمان
  • اتریش
  • انگلستان

ژاپن

ژاپن کشوری است که دومین بازار بزرگ رشته موسیقی جهان را داراست. موسیقی نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ این کشور داشته است. امروزه ژاپن دارای برخی از بهترین ارکسترهای جهان می باشد. علاوه بر موسیقی های سنتی و منحصر به فرد موسیقی مدرن مانند جاز و J-POP و راک نیز صحنه موسیقی ژاپن را فراگرفته اند و گروه های موسیقی معاصر ژاپن به شهرت جهانی دست یافته اند.

آلمان

آلمان یکی از بزرگترین مقاصد پرورش آهنگسازان کلاسیک است  و مهاجرت موسیقیدان ها و اهل هنر است و دانشجویان رشته موسیقی می توانند در هر شهر آلمان در مدارس موسیقی ثبت نام کنند و یا از کلاس های عمومی که در دانشگاه ها برگزار می شود بهره مند شوند. از آهنگسازان مشهور این کشور می توان از باخ، هندل، بتهوون، مندلسون و واگنر نام برد. آلمان دارای بهترین ارکسترهای جهان می باشد و همچنین تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت موسیقی در قرن گذشته داشته است.

اتریش

اتریش به عنوان خانه اغلب نوازندگان مشهور دنیا در تمامی دوران ها محسوب می شود. این کشور زادگاه نوازندگانی چون موتزارت، شوبرت و هیدن است. شهرهای وین و سالزبورگ دو مکان برتر از نظر موسیقی کلاسیک جهان به شمار می روند و دانشجویان رشته موسیقی در این کشور می توانند با سبک موسیقی نوازندگان مشهور آشنا شده و از محل تولد موتزارت در سالزبورگ و محل پرورش و اقامت او در وین دیدن نمایند.

دانشجویان در این کشور می توانند در مراکز موسیقی مشهوری همچون دانشگاه MOZARTEUM و یا دانشگاه هنری لیبرال که دروس موسیقی را ارائه می دهند تحصیل نمایند. هیچ ترم و یا سال تحصیلی در اتریش بدون حضور در یکی از اپراهای موتزارت کامل نیست.

انگلستان

اگر شخصی عاشق موسیقی و تحصیل در این رشته باشد، نمی تواند انگلستان را نادیده بگیرد. اکثریت گروه های موسیقی دنیا انگلیسی هستند. انگلیس از زمان قرون وسطی، سبک موسیقی دنیا را تغییر داده و پایه و اساسی برای موسیقی مدرن بنا نهاده است. موسیقی سنتی ایرلندی و اسکاتلندی باعث ایجاد گروه های موسیقی معاصر شد. دانشجویان در انگلیس می توانند از فرصت های بسیار زیادی که در رشته موسیقی وجود دارد بهره مند شوند.

ادامه تحصیل در رشته موسیقی

مدرک موسیقی گزینه ای مناسب برای افرادی است که به موسیقی بیش از یک سرگرمی و تفریح علاقمند هستند. آموزش عالی در رشته موسیقی به دانشجویان فرصت می دهد تا مهارت های عملکرد خود را اصلاح و بهبود بخشیده و به فن آوری مدرن موسیقی دست یابند. پ

ذیرش در دوره های رشته موسیقی اغلب مستلزم مصاحبه و آزمون های هنری و یا حداقل ارائه فیلم یا صدای ضبط شده ای از اجرای متقاضی می باشد.

خود اشتغالی در کانادا

دولت کانادا برنامه تحت عنوان خود اشتغالی را عنوان کرده است که در این برنامه برخی از رشته ها از جمله صاحبان مدرک و سابقه کار در رشته موسیقی قادر خواهند بود اقامت کانادا را دریافت نمایند. لازم بذکر است در برنامه خود اشتغالی، متقاضیان ملزم به ارائه سابقه بیزینس در رشته موسیقی می باشند.

همکاری با ملوداکس

نوازندگان و موسیقیدان ها میتواند با معرفی خود و مهارت های خود از طریق ارسال ایمیل و تماس با ما و یا ارسال رزومه در واتس آپ بصورت حضوری در اصفهان و بصورت آنلاین با ما در رشته های مختلف همکاری داشته باشید.

حوزه های همکاری: مصاحبه ها ، استخدام مدرس در آموزشگاه های ما، بخش رادیویی ملوکست و ..


به دوستانتان اطلاع دهید

نظرات کاربران