خلاصه ای به بررسی ساز قانون

خلاصه ای به بررسی ساز قانون

خلاصه ای به بررسی ساز قانون
خلاصه ای به بررسی ساز قانون

 

تاریخچه قانون:

در این مقاله به خلاصه ای به بررسی ساز قانون میپردازیم.

ریشه ساز قانون ایرانی است که پس از اسلام به موسیقی عرب نیز راه یافت. این ساز تا دوره صفویه همچنان درایران رایج بود.

ولی بعد از افول امپراطوری صفوی و اشغال ایران توسط افغان ها، بسیاری از جلوه های هنری از جمله ساز قانون به فراموشی سپرده شد.

سابقه حضور قانون در موسیقی ایران به حدود 50 سال قبل می رسد.برخی بر این باورند که این ساز را افلاطون اختراع کرده است و بسیاری نیز آن را به فارابی دانشمند ایرانی نسبت می دهند،بعضی دیگر زادگاه آن را خراسان و یا موصل می دانند،

اما هیچکدام از اینها دارای سند و مدرک معتبری نمی باشد.ولی جالب است بدانید که این ساز زیبا از خاور نزدیک به اروپا برده شده و با تغییراتی روی آن مورد استفاده قرار گرفته است.

قدیمی ترین سند مربوط به آن در کتاب موسیقی الکبیر فارابی است. این دانشمند و موسیقیدان سرشناس جهان اسلام در قرن چهارم هجری (دهم میلادی) با بررسی عمیق سازهای متداول زمان خود، اسناد ارزشمندی را به یادگار گذاشت.

شکل و ساختار قانون:

این ساز ساختاری شبیه به یک ذوزنقه قائم الزاویه دارد.

تعداد زیادی سیم نایلونی و فلزی به دو سوی جعبه وصل می شوند و در مسیر خود از روی خرک چوبی که بر قطعه کوچکی از پوست حیوان تکیه دارد، عبور می کنند. به تنوع تعداد مهر این ساز از لحاظ کیفیت، نوع و کیفیت سیم به مدل های ایرانی، ترک، کره ای و آلمانی تقسیم بندی میشود.

لرزش های سیم به خرک منتقل می شود و در نتیجه پوست به لرزه در می آید. در ساز های کیفیت پایین از پوست مصنوعی کار میکنند ولی در ساز های معتبر و کیفیت بالا از پوست طبیعی استفاده میشود.

بر روی صفحه ساز، سوراخ های بزرگی به نام گل وجود دارد که در کیفیت صدای قانون نقش زیادی دارند. این گل ها میتواند به سلیقه و مهارت استاد تغییر یابد.

قانون سازی است به شکل ذوزنقه قائمه الزاویه که ضلع بزرگتر ذوزنقه در سمت نوازنده و ضلع کوچکتر در بالا قرار می گیرد.

ضلع زاویه قائمه هم در سمت راست ساز است. در سمت راست قانون حفره ای مستطیل شکل تعبیه شده که روی آن را با پوست می پوشانند. بر روی پوست یک خرک دراز وکم ارتفاع با چند پایه تکیه دارد. ۲۶ صدای قانون هر کدام توسط ۳ سیم هم کوک می شوند. البته قانون ۲۴ صدایی با طیف صدای سوپرانو هم تولید و ساخته میشود.

سیم های قانون را به وسیله انگشتانه های مخصوصی که در انگشت های اشاره هر دو دست قرار می گیرد می نوازند که توسط مضراب هایی که در دستان نوازنده قرار میگیرد.

صدای قانون:

  1. قانون ۲۶ صدایی
  2. قانون ۲۴ صدایی سوپرانو

۲۶ صدای قانون هر کدام توسط ۳ سیم هم کوک می شوند. البته قانون ۲۴ صدایی با طیف صدای سوپرانو هم تولید و ساخته میشود.

چون صداهای زیر و بم را می توان با هم ایجاد کرد لذا صدای قانون بسیار گوش نوار و مطلوب است. قانون بر عکس سنتور انعکاس صدا ندارد و از این نظر دارای امتیاز بزرگی است. صدای قانون هم به تنهایی وهم در ارکستر بسیار مطلوب و شنیدنی است.

خلاصه ای به بررسی ساز قانون.

قسمتهای مختلف ساز قانون عبارتند از :

1-جعبه چوبی ذوزنقه شکل

2-پرده گردان جهت تغییر صدا

3- گوشی وکلید کوک

4-خرک

5-پایه خرک

6-شیطانک

7-شبکه های صدا

8-سیمها

9-پوست

10-مضراب وحلقه های آن

نحوه تدریس  و آموزش قانون:

بهترین راه برای شروع آموختن این ساز، مشاوره اولیه و استعداد یابی از شماست که در این امر ما میتوانیم به صورت رایگان راهنمایی لازم را به شما بدهیم.

در مرحله بعدی ، شما باید دفتر نت، کتاب آموزشی و ساز تهیه کنید.

ملوداکس در کلیه این مراحل حامی و مشاور شما خواهد بود.


  پیام به واتس آپ

  اینستاگرام 

 تلگرام


به دوستانتان اطلاع دهید

نظرات کاربران