انواع پارچه ، و پارچه مناسب شما چیست

آیا میدانید پارچه مناسب بدن شما چیست 

از دیر باز اولین پارچه هایی که قدیمیان استفاده میکردند نخی خالص بوده که با شرایط زندگی ، کاری و اجتماعی مناسب بوده است. با گذر زمان مواد اولیه های متنوعی ارائه شد که شما میتوانید با بازه انتخابی بیشتری از جنس و انواع پارچه مناسب خود را انتخاب کنید.

ما در این مقاله اول به تنوع جنس پارچه ها میپردازیم سپس مضرات ، فواید و کارایی هر کدام را میگوییم و در آخر برای شما خدماتی که ملوداکس به شما ارائه میکند میپردازیم.

از نظر جنس پارچه به دو  دسته ی الیاف طبیعی و مصنوعی  تقسیم بندی میشوند و یا :

  1. پارچه­‌هایی که منشا گیاهی دارند؛ مانند کتان، پنبه، کنف و غیره؛
  2. پارچه­‌هایی که سرچشمه­‌ی حیوانی دارند؛ مانند ابریشم، پشم، خز طبیعی و غیره؛
  3. پارچه­‌هایی با سرچشمه­‌ی معدنی؛ مانند آزبست ( پنبه­‌ی نسوز) و پارچه­‌های شیشه­‌ای؛
  4. پارچه­‌هایی که از سنتزهای شیمیایی به دست می­‌آیند؛ مانند نایلون، داکرون و ترگال.

پارچه های گیاهی:

  • الیاف میوه­‌ای – دانه­‌ای مانند پنبه؛
  • الیاف ساقه­‌ای مانند کتان و کنف؛
  • الیاف برگی مانند سیسال؛
  • پارچه­‌های نخی – پنبه‌­ای.

مزایای استفاده از پارچه پنبه ای:

  •  تنفس: بر خلاف بسیاری از پارچه های مصنوعی، پنبه عرق بدن را جذب و آن را به هوا تبدیل میکند. مانند یک حوله کار می کند، رطوبت را از پوست دور کرده و در نتیجه نمیگذارد باکتریها و قارچها رشد کنند این ویژگی باعث شده است که بهترین پارچه برای لباس ورزش، لباس زیر و لباس خواب باشد.
  • نرم: پارجه پنبه ای نرم و لطیف است و راحتی و خنکی را برای پوست بدن به همراه دارد.
  • عایق: پنبه درجه حرارت را مانند یک عایق کنترل میکند. در تابستان بدن را سرد و در فصل زمستان گرم نگه میدارد، و برای هر فصلی مناسب است.
  • طبیعی و ارگانیک: در حالی که پارچه های مصنوعی با مواد شیمیایی تولید می شوند، پارچه های پنبه ای، طبیعی و ارگانیک بوده و باعث تحریک پوست نمی شوند.
  • غیر آلرژی زا: پارچه های پنبه ای برای پوست آلرژی ایجاد نمی کنند، به همین دلیل است که برای نوزادان و افرادی که پوست حساس دارند این جنس لباسها توصیه می شود. حتی باند و گاز هم از پنبه درست شده است.
  • بادوام و مستحکم: الیاف پنبه ای بادوام هستند. در واقع، در برابر شست و شوی زیاد مقاوم هستند و لکه آن زود از بین می رود. بسیاری از انواع پارچه هستند که با الیاف پنبه ساخته شده اند. عبارتند از جین، مخمل نخی راه راه، پارچه راه راه نخی، پارچه پنبه ای یا کتانی. پنبه نیز در رنگهای مختلف وجود دارد.

معایب پارچه پنبه ای:

  • انقباض: زمانی که لباسی با جنس پنبه ای می خریم، از اندازه خودتان کمی بزرگتر بخرید چون ممکن است بعدا کوچکتر شود. اگر شما خودتان پارچه خریدید تا لباس بدوزید قبل از هر کاری آن را بشوئید تا اول آب برود بعدا بدوزید.
  • چین و چروک: پارچه های پنبه ای چروک می شوند، بنابراین باید در زمان پوشیدن آنهارا اطو کنید.
  • آسیب پذیر: پنبه بیشتر مستعد ابتلا به آسیب است چون یک فیبر طبیعی است. آن را در مقابل نور خورشید خشک کنید تا میکروبهای آن از بین برود و خوب خشک شود.
  • شستشو: لباس پنبه زود پرز میگیرد.

 

جنس لباس برای استفاده روزمره تنوع خوبی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

ملانژ:

 

این پارچه بیشتر به خاطر اینکه از الیاف ترکیبی با طرح‌های مختلف تشکیل شده، نام ملانژ برای آن برگزیده شده است.

در پارچه ملانژ 35درصد نخ پنبه و 65درصد نرخ پلی‌استر به کار رفته است که به خاطر بیشتر بودن نخ مصنوعی در این پارچه به آن پارچه مصنوعی یا پارچه نایلونی نیز گفته می‌شود. از پارچه ملانژ برای تهیه بلوز، پیراهن و به خصوص دامن زنانه استفاده می‌شود. وجود الیاف پلی‌استر در این پارچه باعث درخشندگی و شفافیت رنگ‌های به کار رفته در پارچه می‌شود که این خاصیت بسیار مورد توجه خانم‌ها است.

فواید:

  1. به علت داشتن الیاف نخی خاصیت البسه نخی را دارد.
  2. ضد حساسیت
  3. جنس خوب و مقاوم
  4. زیبایی و مجلسی بودن در مقابل پارچه های دیگر

ضعف:

  1. کم بودن تنوع در رنگ (پارچه ملانژ سه رنگ نیمه روشن، خاکستری، خاکستری پر رنگ است. )

این تیشرت در ملوداکس در طرح های متنوع و در سایز بندی های متفاوت میتوانید تهیه کنید.

فلامنت یا فیلامنت :

پارچه فلامنت یا فیلامنت نوعی با کیفیت از انواع پارچه ها است، غالبا بنام فلامنت بیشتر مشهور میباشد فلامنت جزو الیاف مصنوعی میباشد و بصورت عادی در طبیعت موجود نیست، در زمان تولید پارچه الیاف فلامنت با الیافی همچون پنبه ،ویسکوز که جزو الیاف طبیعی هستند ترکیب میشوند .

فلامنت را به دو گروه لباس های ورزشی و فلامنت برای لباس ها طبقه بندی میکنند ،الیاف فلامنت ورزشی درشت تر است نسبت به فلامنت لباسی ،فلامنت لباسی دارای بافتی لطیف است در برخی حالت ها دارای براقیت میباشد و کشسانی آن خوب است.

تعداد زیادی از مردم چاپ روی لباس را دوست دارند و این بیشتر مختص جوانان است ، برخی از پارچه ها در هنگام چاپ بسیار دچار مشکل میشوند مانند پارچه ی پنبه که رنگ را بخوبی جذب نمیکند و گاهی پس میزند و برای چاپ آن باید بسیار دقت شود و اصولی عمل کرد ولی عده کثیری از مردم علاقه زیادی به داشتن نقش و طرح بر روی البسه خود هستند و ایجاد طرحهای زیبا مستلزم چاپ نقوش زیبا روی آن می باشد این منسوج یکی از خاصیت های بسیار جالب آن قابلیت بسیار خوب چاپ بر روی آن است.

پارچه هایی که ما در سایت میگذاریم از جنس فلامنت مجلسی بی لاکرا درجه یک خارجی میباشد.

فواید:

  1. عدم پرزدهی
  2. ضد حساسیت
  3. براقیت یا Luster
  4. ثبات شستشو بالا
  5. ثبات نوری بالا
  6. ثبات سایش
  7. نرمی فوق العاده
  8. ضد قارچ
  9. مقاومت بالا در شرایط اسیدی
  10. قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست

پارچه هایی که ما در سایت میگذاریم از جنس فلامنت مجلسی بی لاکرا درجه یک خارجی میباشد که نوعی با کیفیت از انواع پارچه ها حساب میشود.

اسپان:

تیشرت اسپان, که از اسپان نوعی از انواع پارچه هاست ، تیشرتی است که از پارچه اسپان دوخته شده است. و اما این پارچه به اصطلاح یک نوع پارچه مواد دار می باشد.پارچه اسپان از ترکیب پنبه به مقدار ۵۰ تا ۶۰ درصد و مابقی پلی استر حدود ۴۰ درصد بافته میشود.

این نوع از پارچه دارای انواع مختلف از نظر نازکی ,رنگ , و سایر فاکتورها دارد که مهمترین مساله در قیمت آن , وزن پارچه در متر مربع یا به اصطلاح گرماژ آن است.چاپ بر روی این پارچه امکان پذیر است و میتوان گفت تا پارچه دوام دارد روی آن است.

بخاطر قیمت پایین این پارچه با بقیه پارچه ها ، بسیاری از شرکت هایی که تیشرت طرح دار سفید میفروشند استفاده میکنند اما دوام و ارزش خرید چنانی ندارد.

ایرادات:

  1. ایرادی که بر این نوع پارچه وارد است پرزگیری پارچه بعد از چندین بار شستشو است.
  2. شدیدا زود کثیف میشود.
  3. ظاهری مجلسی ندارد.

به علت اینکه این نوع پارچه زیبایی چنانی ندارد ملوداکس بجای اسپان سفید، فلامنت سفید مجلسی استفاده میکند.


  پیام به واتس آپ

  اینستاگرام 

 تلگرام


به دوستانتان اطلاع دهید

نظرات کاربران

  1. اسپان spaan یعنی شجاع و یکی از صور فلکی جنوبی که دارای هشت ستاره می باشد
    اِسپَن ( span ) : [اصطلاح نساجی]اصطلاحیست که اکثرا برای نوعی نخ پلی استر ( تکه تکه شده ) به کار می رود که البته مفهوم دقیق آن نخ هایی است که الیاف آن تکه تکه هستند و حالت یکسره ندارند و فقط مربوط به پلی استر نمی شود . اِسپَن بودن یک بافت به ردوبدل هوا در لباس کمک میکند , شباهت تلفظ با کلمه اسپان ( spaan ) باعث شده این اشتباه معنایی به وجود آید که هر دوکلمه را با یک املا بنویسند

    پاسخ

    • ممنون از اطلاعات جالب شما

      پاسخ